Porady
*Departament Czarodzicielstwa
*MAG
*Odrzucanie*


  1. Intro
  2. Jak wyciagnąć królika z kapelusza, czyli opis profesji
  3. Zupełnie inna historia, czyli Szkoły Magii
  4. ZAKLĘCIA MAGÓW:
    1. odrzucanie
    2. przemiany
    3. sprowadzanie/przywoływanie
    4. zaczarowania/zauroczenia
    5. poznanie
    6. iluzje
    7. inwokacje/wywołania
    8. nekromancja
  5. ZAKLĘCIA KAPŁANÓW:
    1. odrzucanie
    2. przemiany
    3. sprowadzanie/przywoływanie
    4. zaczarowania/zauroczenia
    5. poznanie
    6. iluzje
    7. inwokacje/wywołania
    8. nekromancja
  6. Zaklęcia Maga (których możemy nauczyć się ze zwojów)
  7. Zaklęcia (wysokopoziomowe umiejętności magów)
  8. Zaklęcia (wysokopoziomowe umiejętności kapłanów)
  9. Zakończenie
MAŁY PRZEGLĄD SZKÓŁ I ZAKLĘĆ DO NICH PRZYNALEŻĄCYCH
[a jest ich wieeele - to znaczy zaklęć, nie szkół....chociaż szkół też, patrząc obiektywnie :-)]


ODRZUCANIE - są to zaklęcia służące do ochrony maga i jego sprzymierzeńców, a także do zdejmowania magicznych osłon naszych przeciwników. Jest to najrozleglejsza (i zarazem najbardziej przydatna - a wręcz NIEZBĘDNA) szkoła magii.

__________________
POZIOM I

Ochrona przed petryfikacją
Poziom: 1
Zasięg: dotyk
Czas działania: 5 tur
Czas rzucania: 1
Obszar działania: 1 istota
Rzut obronny: brak

To zaklęcie zapewnia osobie, na którą zostanie rzucone, odporność na wszelkie ataki powodujące petryfikacje, wliczając w to spojrzenie bazyliszka lub meduzy oraz przeklęte pergaminy przemieniające czytających w kamień itp.
[Cespenar] Czar niezbyt przydatny w BG II - poza kilkoma pułapkami i wrogimi czarodziejami, którzy (rzadko kiedy) używają Zamiany Ciała w Kamień - zupełnie bezużyteczne.
[Cromwell] Całkowicie się zgadzam, w BG II to chyba są tylko 3 pułapki pertryfikacji (każdą da się rozbroić), poza tym to chyba tylko Obserwatory używają Zamiany Ciała w Kamień. Warto jednak posiadać jeden scroll z takowym zaklęciem.
[Soulafein] Może się przydać przy walce z obserwatorami, bo te istoty często próbują zamienić bohatera w kamień. Jednak jeśli masz płaszcz odzwierciedlenia, to czar jest rzeczywiście kompletnie nieprzydatny.

Ochrona przed złem
Poziom: 1
Zasięg: dotyk
Czas działania: 2 rundy/poziom
Czas rzucania: 1
Obszar działania: dotknięta istota
Rzut obronny: brak

Czar ten tworzy wokół dotkniętej istoty magiczną barierę. Porusza się ona wraz z nią i chroni ją w następujący sposób: istoty złe, lub pozostające pod wpływem złego zaklęcia, wykonują wszystkie ataki przeciw chronionej istocie z modyfikatorem -2, zaś wszystkie rzuty obronne przed takimi atakami wykonuje ona z modyfikatorem +2.

[Cespenar] Zaklęcie bardzo przydatne. Stosuje się je przez całą grę -zapewnia dodatkową ochronę - bo przecież przeważająca (miażdżąco przeważająca :-)) liczba wrogich nam postaci jest zła.
[Cromwell] Zaklęcie owszem dobre, ale osobiście wolę Ochrona przed Złem, Promień 3 metry ;-)
[Soulafein] PODSTAWOWA i bardzo praktyczna ochrona, której używa się od początku pierwszego do końca ostatniego rozdziału gry. Nie korzystanie z jej usług byłoby grzechem. POLECAM!

__________________
POZIOM II

Odporność na strach
Poziom: 2
Zasięg: 9 metrów
Czas działania: specjalny
Czas rzucania: 1
Obszar działania: specjalny
Rzut obronny: brak

Mag podnosi morale i zwiększa odwagę osoby, na którą rzuci zaklęcie. Kiedy działanie czaru dobiegnie końca, morale wróci do normalnego stanu. Jeśli osoba chroniona czarem zostanie zaatakowana przy pomocy magicznego strachu, zaklęcie to zostanie przerwane.

[Cespenar] Czar NIEZBĘDNY do skończenia gry. Dzięki niemu - tak popularna wśród wrogich magów i nie tylko - Groza przestanie nam być straszna :-).
[Cromwell] Z uwagi na częstość używania tego czaru przez wrogich nam magów i innych "straszydeł", stwierdzam jednoznacznie - MUSISZ używać tego czaru!
[Soulafein] Groza nie jest jeszcze taka straszna, ale Symbol: Strach już owszem. Omawiany teraz czar wyklucza możliwość wpadnięcia w panikę i naprawdę trudno przecenić ten efekt. OBOWIĄZKOWE ZAKLĘCIE!

__________________
POZIOM III

Mniejsze odchylenie czaru
Poziom: 3
Zasięg: 0
Czas działania: 3 rundy/poziom
Czas rzucania: 3
Obszar działania: rzucający czar
Rzut obronny: brak

Czar ten jest podobny do zaklęcia 6 poziomu, Odchylenie czaru, które sprawia, że czary rzucone na maga są wchłaniane i absorbowane. Dotyczy to czarów, których sumujące się poziomy wynoszą 4, w tym czarów rzucanych za pomocą zwojów i wrodzonych zdolności paramagicznych, ale nie dotyczy następujących przypadków: gdy obszar działania czaru nie jest skupiony na magu oraz gdy obszar działania jest nieruchomy (np. Zabójcza chmura lub Śmierdząca chmura. Jeśli czar rzucony jest bezpośrednio na maga, zostanie on wchłonięty. Odchylenie czaru działa tylko na zaklęcia, których suma poziomów wynosi 4, ale jeśli próbuje absorbować zaklęcie ponad ten limit, zaklęcie to się nie uda, ale Odchylenie czaru zostanie anulowane. Przykładowo, pozostał tylko 1 poziom, a na czarodzieja zostaje rzucone zaklęcie 3 poziomu - zostanie ono wchłonięte, jednocześnie anulując działanie Odchylenia czaru.

[Cespenar] Zaklęcie uznane przeze mnie za totalny nieużytek. Grając w BG ciągle odnoszę wrażenie, że zostało ono stworzone tylko i wyłącznie dla wrogich magów. Jego niepraktyczność jest jednoznaczna ponieważ może być rzucane tylko na czarodzieja, który przecież NIGDY nie jest (a przynajmniej nie powinien być) na pierwszym ogniu - a właśnie tam tylko narażony by był na bezpośredni wpływ wrogich czarów. Bez wykorzystania cheaterstwa jest beznadziejnie niepraktyczne, niestety.
[Cromwell] Tego czaru jeszcze w ogóle nie używałem, bo to totalny nieużytek. Może i dobre w solowej grze magiem na samym początku, ale NIE POLECAM!
[Soulafein] Zgadzam się z Cespenarem - szkoda miejsca w księdze czarów (chyba, że naprawdę nie masz tam czego wpakować).

Niewykrywalność
Poziom: 3
Zasięg: dotyk
Czas działania: 20 tur
Czas rzucania: 3
Obszar działania: 1 istota lub przedmiot
Rzut obronny: brak

Rzucając to zaklęcie mag sprawia, że dotknięta przez niego istota lub przedmiot staje się niemożliwy do wykrycia przez różne czary, takie jak Jasnosłyszenie, Jasnowidzenie, Zlokalizowanie przedmiotu, ESP czy Ujawnienie niewidzialnych. Niewykrywalność zapobiega również lokalizacji za pomocą magicznych przedmiotów, takich jak kryształowe kule czy medaliony ESP. Nie wpływa jednak na czar Poznanie charakteru.

[Cespenar] Zaklęcie całkiem pomocne - zwłaszcza dla złodziei, którzy bazują na niewidzialności/ukryciu. Jednak dla innych klas jest raczej nieprzydatne (a złodziej i tak może używać Szaty Niewykrywalności - która jest o wiele praktyczniejsza od ciągłego rzucania zaklęcia).
[Cromwell] Czar do zastąpienia Szatą Niewykrywalności i kilkoma innymi bajerami, które powodują, że NIKT nie będzie mógł rzucać czarów bezpośrednio w Twą postać, nawet po rzuceniu zaklęcia Prawdziwego Widzenia.
[Soulafein] Zaklęcie przydatne przed zadaniem ciosu w plecy wrażemu magowi, ale jeśli w twoim ekwipunku gości Szata Niewykrywalności, to możesz bez żalu zapomnieć o tym czarze.

Ochrona przed ogniem
Zasięg: dotyk
Czas działania: 1 tura/poziom
Czas rzucania: 3
Obszar działania: dotknięta istota
Rzut obronny: brak

Efekt działania tego czaru zależy od osoby, na którą został rzucony - inaczej działa na czarodzieja, który go rzucił, a inaczej na inną osobę. Jednakże w obu wypadkach działa nie dłużej niż przez 1 turę na poziom czarodzieja. Czar ten zapewnia całkowitą ochronę przed zwykłym ogniem (pochodniami, ogniskami, płonącym olejem itp.) oraz częściową przed ogniem magicznym, takim jak zionięcie ognistego smoka, piekielnego ogara, czarami w rodzaju Płonących dłoni, Kuli ognistych, Burz ogniowych, Rojów meteorów itp. W wypadku magicznego ognia czar ten zmniejsza otrzymane obrażenia o połowę.

[Cespenar] Zrozumiałe, że ten czar rzeczywiście jest PRAKTYCZNY. A cała jego nietypowość polega na tym, że gdy mag rzuci czar na siebie otrzymuje 100% ochronę na ogień zwykły i 75% na magiczny. A gdy rzuci je na kogoś to ta osoba otrzymuje 100% odp. na ogień zwykły i 50% na magiczny. Co się stało z tymi zgubionymi 25% ? Otrzymał je mag. Cała niezwykłość zaklęcia polega więc na tym, że - nieważne na kogo zostanie rzucone zaklęcie - czarodziej i tak otrzyma swoje 25% odporności na mag. ogień.
[Cromwell] Tego czaru używam wprost NAGMINNIE, szczególnie podczas walk solowych Magiem. W połączeniu z przedmiotami, bądź Odpornością na Ogień/Zimno jest bardzo przydatny, gdyż załóżmy, że mag rzucił Ognistą Kulę, to w takim wypadku ty się leczysz! Nawiasem mówiąc to obowiązkowy czar, jeśli masz zamiar zabić np. Firkraaga, bez cheatów.
[Soulafein] Czar warty uwagi, ale tylko w konkretnych przypadkach. Chodzi mi tu np. o walkę z Czerwonym Smokiem czy Liszem (rzucającym Rój Meteorów). A że takie przypadki są dość częste, to i zaklęcie okazuje się BARDZO użyteczne.

Ochrona przed pociskami
Poziom: 3
Zasięg: dotyk
Czas działania: 5 tur
Czas rzucania: 3
Obszar działania: 1 istota
Rzut obronny: brak

Dzięki temu czarowi mag zapewnia całkowitą odporność na miotane i wystrzeliwane zwykłe pociski, takie jak strzały, topory, bełty, oszczepy, małe kamienie czy włócznie. Trzeba zwrócić uwagę, że zaklęcie nie chroni przed atakami magicznymi takimi jak Ogniste kule, Błyskawice, Magiczne pociski czy Strzały +1.

[Cespenar] Nic dodać nic ująć :-)
[Cromwell] Zaklęcie BARDZO często używane przez Magów, np. Lisze ;-), więc to chyba przemawia na jego korzyść, ale ja nie używam go, gdyż rzadko zdarza się żeby, ktoś w ogóle czymś trafił w moją postać :-) Poza tym wg. mnie bardziej przydatny w pierwszej części Sagi.
[Soulafein] Innymi słowy przydatne tylko przy walce ze zgrają "niemagicznych" łuczników, aby ochronić maga... A takie pojedynki są bardzo rzadkie w BG 2, więc oceńcie sami.

Ochrona przed Zimnem
Poziom: 3
Zasięg: dotyk
Czas działania: 1 tura/poziom
Czas rzucania: 3
Obszar działania: dotknięta istota
Rzut obronny: brak

Efekt działania tego czaru zależy od osoby, na którą został rzucony - inaczej działa na czarodzieja, który go rzucił, a inaczej na inną osobę. Jednakże w obu wypadkach działa nie dłużej niż przez 1 turę na poziom czarodzieja. Czar ten zapewnia całkowitą ochronę przed zwykłym zimnem oraz częściową przed zimnem magicznym, takim jak zionięcie lodowego smoka czy czary w rodzaju Stożka zimna czy Różdżki mrozu itp. W wypadku magicznego zimna czar ten zmniejsza otrzymane obrażenia o połowę.

[Cespenar] Analogicznie do Ochrony przed ogniem... przeczytajcie to sobie jeszcze raz, tylko zamiast ogień wstawcie "zimno" ;-P
[Cromwell] Jak przy Ochronie przed Ogniem z tym, że tutaj lepiej używać scrolla :), ponieważ rzadko mamy do czynienia z magią zimna.
[Soulafein] Analogicznie do Ochrony przed ogniem... Być może, ale według mnie ten czar przydaje się rzadziej - jest dobrą ochroną przed Lodową Nawałnicą i ... nic poza tym.

Rozproszenie magii
Poziom: 3
Zasięg: pole widzenia
Czas działania: natychmiastowy
Czas rzucania: 5
Obszar działania: sześcian o boku 10 m
Rzut obronny: brak

Rozproszenie magii usuwa magiczne efekty z każdego, kto znajduje się w obszarze jego działania. Dotyczy to skutków działania czarów, mikstur i przedmiotów magicznych. Czar nie ma wpływu na same magiczne przedmioty. Szansa udanego rozproszenia magii zależy od poziomu czarodzieja. Bazowo ma szansę 50%, jednak za każdy poziom różnicy między czarodziejem rozpraszającym magię a osobą, która rzuciła rozpraszany czar, szansa ta zmienia się o 5% (zwiększa się jeśli rozpraszający ma wyższy poziom, lub zmniejsza w odwrotnej sytuacji).

[Cespenar] A więc mamy do czynienia z zaklęciem typu: Nie Ruszaj Się Bez Niego Z Domu. Chyba naiwnym z mojej strony byłoby wypisywać zastosowania tego zaklęcia...więc pomilczę przez chwilę znacząco...
[Cromwell] .....(pomilczmy wspólnie).....
[Soulafein] Wszystko, co trzeba wiedzieć o tym zaklęciu jest podane w opisie. Dlatego ja zrobię sobie teraz herbatkę...

Usunięcie magii
Poziom: 3
Zasięg: pole widzenia
Czas działania: specjalny
Czas rzucania: 3
Obszar działania: sześcian o boku 10 metrów
Rzut obronny: specjalny

To wersja bitewna zaklęcia Rozproszenie magii, ale dotyka ona wyłącznie wrogów. Czar ten rozprasza efekty magiczne dotyczące wszystkich wrogów znajdujących się w obszarze jego działania, włączając w to efekty pochodzące od zaklęć, mikstur i niektórych przedmiotów magicznych, takich jak różdżki. Jednakże efekty działania tego zaklęcia nie dotyczą magicznych przedmiotów. Szansa na pomyślne rzucenie tego zaklęcia zależy od poziomu rzucającego i od poziomu magii, która ma zostać rozproszona. Podstawowa szansa na rozproszenie magii wynosi 50%. Za każdy poziom, którym rzucający Usunięcie magii przewyższa wroga, który wcześniej użył magii, jego szanse na udane rzucenie zaklęcia wzrastają o 5%. Za każdy poziom, którym to wróg, który wcześniej użył magii, przewyższa rzucającego Usunięcie magii, szanse na udane rzucenie zaklęcia maleją o 10%. Jednakże, pomimo różnicy w poziomach, zawsze jest przynajmniej 1% szansy na udane rzucenie zaklęcia lub na porażkę. Dlatego jeśli rzucający Usunięcie magii jest o 10 poziomów bardziej doświadczony niż wróg, którego magię próbuje rozproszyć, zawsze pozostaje 1% szansy na nieudane rzucenie zaklęcia. I podobnie, jeśli rzucający zaklęcie jest o 4 poziomy mniej doświadczony niż przeciwnik, od którego pochodzi rozpraszana magia to szansa na powodzenie wynosi tylko 10%. Z tego powodu zaklęcie Usunięcie magii jest praktycznie bezużyteczne, jeśli ofiara jest o 5 lub więcej poziomów bardziej doświadczona niż rzucający zaklęcie. Uwaga: Chociaż czar usuwa pojedyncze efekty śliskości, pajęczyny, śmierdzącej chmury i innych podobnych czarów, to nie powoduje rozproszenia magii w danym obszarze działania tych czarów.

[Cespenar] No cóż...kolejne niedocenione przeze mnie zaklęcie - chociaż wydawać by się mogło, że nie różni się prawie od swojego poprzednika, a jednak...Po pierwsze: zaklęcie działa tylko na wrogów - tutaj nie mogę marudzić, bo takie przecież było jego założenie...Po drugie: "zaklęcie Usunięcie magii jest praktycznie bezużyteczne, jeśli ofiara jest o 5 lub więcej poziomów bardziej doświadczona niż rzucający zaklęcie" co oznacza tyle, że uda Wam się rozproszyć wrogą magię raz na ok. 50 prób - bo w grze magowie są o wiele bardziej doświadczeni od naszej drużyny, po to choćby, aby mieli z nią jakieś szanse...
[Cromwell] Nie przypominam sobie jak daleko sięgam pamięcią, żebym kiedykolwiek używał owego zaklęcia. To chyba o czymś świadczy?! :| Może nie doceniam jego wartości (?), wg. mnie znikomej.
[Soulafein] Znowu kawał magii, który jak dla mnie jest KOMPLETNIE bezużyteczny. Szkoda słów.

Zbicie czaru
Poziom: 3
Zasięg: pole widzenia
Czas działania: natychmiastowy
Czas rzucania: 3
Obszar działania: 1 istota
Rzut obronny: brak

Z chwilą, kiedy czar ten zaczyna oddziaływać na jakąś istotę, likwiduje on działanie wszelkich zaklęć ochronnych do 5. poziomu włącznie. Czary, które należą do tej kategorii to: Mniejsze odchylenie czaru, Klosz niewrażliwości mniejszej, Niepodatność na czary oraz Mniejsze odbicie czaru. Odporność celu na magię, jeśli nawet istnieje, nie ma znaczenia w przypadku tego zaklęcia.

[Cespenar] Jedno z zaklęć niezwykle pomocnych (wręcz niezbędnych) do eliminowania magów obłożonych ochroną swych własnych zaklęć. Dobre na początek gry - ale nic więcej.
[Cromwell] Cespenar, pomocny, ale w BARDZO WCZESNEJ fazie gry, powiedziałbym nawet "zarodkowej". Gdyż później (nawet wcale nie tak odlegle) wrogowie używają tylko wysokopoziomowych czarów ochronnych.
[Soulafein] Ale magowie raczej preferują wysokopoziomowe osłony, więc lepiej do ich likwidacji użyć Wyłomu lub Ochronnego Bicza Khelbena. Zbicie czaru przydaje się raczej rzadko...

__________________
POZIOM IV

Klosz niewrażliwości mniejszej
Poziom: 4
Zasięg: rzucający czar
Czas działania: 1 runda/poziom
Czas rzucania: 4
Obszar działania: rzucający czar
Rzut obronny: brak

Czar ten tworzy wokół rzucającego nieruchomą, lekko migoczącą, magiczną kulę, która chroni go przed czarami penetrującymi pierwszego, drugiego i trzeciego poziomu (tzn. obszar działania tego typu czarów nie obejmuje obszaru działania klosza niewrażliwości). Dotyczy to także zdolności wrodzonych i efektów działania artefaktów. Będąc pod wpływem działania klosza, mag może rzucać zaklęcia bez żadnych modyfikatorów ujemnych. Klosz może zostać zniszczony czarem Rozproszenie magii.

[Cespenar] Opis dokładnie podaje zastosowanie czaru - jednak tutaj znowu stajemy przed pewną przeszkodą (GŁÓWNĄ NIEDOSKONAŁOŚCIĄ SYSTEMU MAGII W BG !!!) - czar działa tylko i wyłącznie na maga. A jak już wspominałem - magowie za swoją osłonę mają wojowników, którzy właśnie powinni być wspierani tego typu zaklęciami.
[Cromwell] Czasem się zdarzało użyć jego mocy (czyt. BARDZO RZADKO).
[Soulafein] Taaa, kolejny cudowny czar, którego jeszcze nigdy nie użyłem. A jeśli nie ma ku temu potrzeby, to znaczy jedno: bezużyteczne...

Tajemne słowo
Poziom: 4
Zasięg: pole widzenia
Czas trwania: natychmiastowy
Czas rzucania: 4
Obszar działania: 1 istota
Rzut obronny: brak

Czar ten rozprasza jeden czar ochronny z poziomu 8 lub niższego. Działa na następujące czary: Mniejsze odbicie czaru, Klosz niewrażliwości mniejszej, Niepodatność na czary, Odchylenie czaru, Klosz niewrażliwości, Odbicie czaru i Tarcza przeciw czarom. Ewentualna magiczna odporność celu nie ma wpływu na ten czar.

[Cespenar] Bardzo dobry czar - dokładnie oddający charakter Szkoły Odrzucania. Używałem go przez całą grę...i naprawdę się nie zawiodłem.
[Cromwell] Bardzo przydatny jeśli nie jesteśmy w posiadaniu wysokopoziomowych czarów niszczących magiczne ochrony wrogiego nam oponenta używającego magicznych osłon.
[Soulafein] Pierwszy naprawdę mocny czar penetrujący osłony wrogiego maga. Co to dużo mówić: bardzo przydatny...

Zdjęcie klątwy
Poziom: 4
Zasięg: dotyk
Czas działania: stały
Czas rzucania: 4
Obszar działania: specjalny
Rzut obronny: specjalny
Rzucając ten czar, mag może zdjąć klątwę z osoby lub obiektu albo też zlikwidować przekleństwo, w postaci nawiedzenia lub obecności złej istoty. Czar ten nie pozwala rozproszyć klątwy z przeklętej tarczy, broni czy zbroi, ale osoba dzierżąca przedmioty tego typu zostaje uwolniona od ich wpływu i może się ich pozbyć. Niektóre z klątw mogą być zbyt silne, aby można je było usunąć za pomocą tego czaru lub też mogą wymagać od maga wyższego poziomu doświadczenia.

[Cespenar] Praktyczne, klasyczne i nieśmiertelnie przydatne zaklęcie, będące aktualnym całą grę...i tyle :-)
[Cromwell] Przeze mnie zaklęcie całkowicie zignorowane, gdyż BARDZO RZADKO się zdarza abym założył jakiś "przeklęty" przedmiot, czy coś w tym stylu.
[Soulafein] Jednak jeśli ktoś identyfikuje przedmioty przed ich użyciem, to Zdjęcie klątwy będzie raczej zbędne. Choć raz szczególnie przydało mi się w Tronie Bhaala (to był jakiś pojedynek w demoniczne karty z kambionem)...

__________________
POZIOM V

Mniejsze odbicie czaru
Poziom: 5
Zasięg: 0
Czas działania: 3 rundy/poziom
Czas rzucania: 5
Obszar działania: rzucający czar
Rzut obronny: brak

Czar ten jest podobny do 7-poziomowego zaklęcia Odbicie czaru, które sprawia, że czar rzucony na danego maga wraca do rzucającego czar. Dotyczy to zaklęć, których poziomy wynoszą w sumie 4, w tym czarów rzucanych za pomocą zwojów i wrodzonych zdolności paramagicznych, ale nie dotyczy następujących przypadków: gdy obszar działania czaru nie jest skupiony na magu oraz gdy obszar działania jest nieruchomy (np. Zabójcza chmura lub Śmierdząca chmura). Jeśli czar rzucony jest bezpośrednio na maga, zostanie on odbity i zacznie działać na rzucającego czar. Odbicie czaru działa tylko na zaklęcia, których suma poziomów wynosi 4, ale jeśli zostanie choćby jeden poziom, zaklęcie zostanie odbite. Przykładowo, pozostał tylko 1 poziom, a na czarodzieja zostaje rzucone zaklęcie 3 poziomu - zostanie ono odbite, jednocześnie anulując działanie Odbicia czaru. Zaklęcie to nie chroni rzucającego przez Rozproszeniem magii, ale nie jest przez nie negowane.

[Cespenar] Zaklęcie przydatne - szczególnie wtedy, gdy wrogi mag zniszczy nas swoim pierwszym czarem :-)
[Cromwell] Dobre zaklęcie, ale w mordę Mordenkainena, za szybko się kończy podczas dłuższej walki :|, ale.......warto mieć.
[Soulafein] Tak, tylko że rzadko kiedy wrogi mag rzuca czar na naszego maga (oprócz zaklęć zdejmujących osłony).

Niepodatność na czary
Poziom: 5
Zasięg: 0
Czas działania: 1 runda/poziom
Czas rzucenia: 5
Obszar działania: specjalny
Rzut obronny: brak

Czar ten zapewnia ochronę przed jedną, wybraną szkołą magii. Po rzuceniu tego czaru mag musi zadecydować przed jaką szkołą magii ma go chronić. Żaden czar z wybranej szkoły nie będzie mógł zaszkodzić czarodziejowi ani też pomóc mu. Wlicza się w to także czary kapłanów należące do wybranej szkoły magii, nawet te, które mogą wspierać czarodzieja.

[Cespenar] No cóż czar ten jest niesłychanie potężny jak na swój (niski) poziom. Co do jego zastosowania to - wystarczy tylko zobaczyć jaki czar wrogiego maga sprawia wam problemy, sprawdzenie z jakiej jest szkoły magii - a później odpowiednie się przed nim zabezpieczenia za pomocą tego właśnie zaklęcia. UWAGA: W grze niesłychanie irytującym okazał się fakt, że po rzuceniu tego zaklęcia - nazwy szkół magii nie mieszczą się na pojawiającym się opisie. Tutaj naprawiam ten błąd, a więc (od lewej): Odrzucanie; Sprowadzanie; Poznanie; Zaczarowania; Iluzje; Wywoływanie; Nekromancja; Przemiany.
[Cromwell] Zaklęcie wymaga dobrego rozeznania w szkołach magii..... to na tyle (jeżeli uważnie przeczytałeś początek poradnika, to już posiadłeś tą wiedzę :).
[Soulafein] Naprawdę dobry czar (wreszcie). Pozwala w wielu miejscach bezproblemowo rozprawić się z upierdliwymi przeciwnikami... Gdyby jeszcze można było rzucić to zaklęcie na kogoś innego niż maga, to byłby już raj.

Obniżenie odporności
(Odrzucanie, Przemiany)
Poziom: 5
Zasięg: pole widzenia
Czas trwania: 1 runda/poziom
Czas rzucania: 5
Obszar działania: 1 istota
Rzut obronny: brak

Po rzuceniu tego czaru na jakąś istotę, można u niej zaobserwować obniżenie odporności na magię o 10% + 1% od poziomu czarującego. Nie ma możliwości wykonania rzutu obronnego, zaś odporność na magie ww ogólnie jest brana pod uwagę. Przykładowo, jeżeli dana istota dysponuje 60%-ową odpornością na magię i dostanie się pod wpływ tego czaru rzuconego przez czarodzieja 15-ego poziomu, wówczas jej odporność na magię obniży się automatycznie o 25%. Efekt ten jest kumulowany przy każdym rzuceniu tego czaru. Jeżeli ten czar zostanie rzucony na tę samą istotę raz jeszcze, wówczas jej odporność na magię wyniesie 60%-25% (pierwszy czar) -25%(drugi czar), co sprawi, że dana istota posiadać będzie pod koniec tylko 10% odporności na magię. Czar ten trwa aż skończy się jego czas trwania. Warto pamiętać, że czaru tego nie usuwa czar rozproszenie magii, tak więc kiedy już raz został rzucony, nie ma sposobu, aby odwrócić jego działanie przed wygaśnięciem czaru.

[Cespenar] Następny czar z kategorii Niesłychanie Niezbędnych. Obniża odporność na magię - a więc walki ze smokami, golemami, drowami... staną się w końcu przyjemne :-)
[Cromwell] Docenisz ten czar podczas naprawdę ciężkich walk.
[Soulafein] Jedno z moich ulubionych zaklęć! Przydaje się kiedy chcemy uczynić wroga jak najbardziej podatnym na naszą magię, czyli przez całą grę. POLECAM!

Ochrona przed elektrycznością
Poziom: 5
Zasięg: dotyk
Czas działania: 1 tura/poziom
Czas rzucania: 5
Obszar działania: 1 istota
Rzut obronny: brak

Czar ten całkowicie zabezpiecza przed wszelkimi elektrycznymi atakami, zarówno zwykłymi jak i magicznymi. Ochrona utrzymuje się przez czas działania czaru lub do chwili jego rozproszenia.

[Cespenar] Czy coś jest tutaj niezrozumiałe ? :-)
[Cromwell] No comments, wypowiedziałem się już na ten temat [patrz góra], dobre na zionięcia Abazigala.

[Soulafein] Na pewno częściej myślałem ( zaznaczam: myślałem ) o użyciu tego czaru niż o użyciu Ochrony przed Zimnem.
Ochrona przed kwasem
Poziom: 5
Zasięg: dotyk
Czas działania: 1 tura/poziom
Czas rzucania: 6
Obszar działania: 1 istota
Rzut obronny: brak

Czar ten całkowicie zabezpiecza przed wszelkimi atakami kwasem, zarówno zwykłym jak i magicznym. Ochrona utrzymuje się przez czas działania czaru lub do chwili jego rozproszenia.

[Cespenar] No cóż, kolejny czar typowo ochronny.
[Cromwell] ZZzzz......bzzzzzz.....*pac!*...Zzzz....
[Soulafein] Jeśli chcesz pokonać Draconisa z Tronu Bhaala, to ten czar będzie raczej niezbędny...

Ochrona przed zwykłymi broniami
Poziom: 5
Zasięg: dotyk
Czas działania: 1 runda/poziom
Czas rzucania: 2
Obszar działania: rzucający czar
Rzut obronny: brak

Czar ten zapewnia całkowitą odporność na ataki bronią niemagiczną. Nie chroni przed bronią pobłogosławioną lub zaklętą. Tego czaru nie można rzucić na kogoś odpornego na ataki bronią magiczną. Ochrona utrzymuje się przez czas działania czaru lub do chwili jego rozproszenia.

[Cespenar] Czar świetny - dzięki niemu jesteśmy naprawdę nietykalni, szczególnie na początku gry, gdy nasi przeciwnicy nie dysponują potężnym orężem (np. miecz +1 już przebija tą magiczną osłonę).
[Cromwell] Bezużyteczny, a dlaczego? A dlatego, ponieważ zanim będziesz mógł go użyć, zmuszony będziesz walczyć z przeciwnikami używającymi magicznego oręża.
[Soulafein] Skuteczne zabezpieczenie TYLKO na początku. Jeśli w ogóle, bo prawdopodobnie za nim Ty zdobędziesz ten czar już wrogowie będą walczyć bronią magiczną.

Tarcza przeciw czarom
Poziom: 5
Zasięg: 0
Czas działania: 3 rundy/poziom
Czas rzucenia: 8
Obszar działania: rzucający czar
Rzut obronny: brak

Rzucenie tego czaru zabezpiecza czarodzieja przed najbliższym atakiem magicznym. Czar ten chroni przed następującymi zaklęciami: Tajemne słowo, Wyłom, Obniżenie odporności, Przeszywająca magia, Rubinowy promień odwrócenia, Bicz ochronny, Przebicie tarczy lub Uderzenie czaru. Jeśli któryś z tych czarów zostanie rzucony na czarodzieja, tarcza się uaktywni i pochłonie energię ataku. Jednakże działa tylko jeden raz, po zablokowaniu jednego czaru znika. W innym wypadku działa do końca czasu działania.

[Cespenar] Kolejny czar typu: Nie Dla Gracza, Ale Dla Przeciwników :-). Nasi magowie naprawdę rzadko kiedy idą we frontalnym ataku...ale poza tym, to zaklęcie godne uwagi, ponieważ chroni nas przed zdjęciem naszych odporności magicznych.
[Cromwell] Co?co?co? Aha jestem w domu :-) Tarcza...hmm.. zaklęcie fajne, ale niepraktyczne z uwagi na fakt jednorazowej ochrony przed wyżej wymienionymi zaklęciami.
Soulafein] Eee... Dla gracza to zaklęcie ma bardzo małe znaczenie...

Wyłom
Poziom: 5
Zasięg: pole widzenia
Czas działania: natychmiastowy
Czas rzucania: 5
Obszar działania: 1 istota
Rzut obronny: brak

Kiedy zaklęcie to zostaje rzucone na jakąś istotę, rozprasza i pozbawia ją wszelkiej specjalnej oraz bojowej ochrony. Oto lista wszystkich specjalnych czarów ochronnych, które zostają anulowane w wyniku rozproszenia: Tarcza, Krąg ochrony, Odporność na strach, Ochrona przed ogniem/zimnem, Ognista tarcza, Ochrona przed kwasem, Ochrona przed elektrycznością, Ochrona przed energią magiczną, Ochrona przed żywiołami oraz ochrona przed energią. Oto lista bojowych czarów ochronnych, które zostają anulowane w wyniku rozproszenia: Ochrona przez zwykłymi pociskami, Ochrona przed normalnymi broniami, Ochrona przed magicznymi broniami, Kamienna skóra, Zbroja, Duchowy pancerz, Eteralny pancerz, Całkowita niewrażliwość, Opończa, oraz Ulepszona opończa. Nawet jeśli cel jest odporny na magię, nie ma to żadnego wpływu na działanie Wyłomu.

[Cespenar] Czar doskonały :-) ! Idealne zaklęcie do znoszenia ochrony wrogich czarodziei. POLECAM!
[Cromwell] Doskonały? Hmmm, najpierw to ktoś musiałby zdąrzyć rzucić na siebie jakąś ochronę...buwahehahe...KILL HIM BEFORE HE GETS ANGRY!!! A tak na serio, to OBOWIĄZKIEM jest jego posiadanie.
[Soulafein] Cudowny czar! Stanowi podstawę walki z magami...

__________________
POZIOM VI

Klosz niewrażliwości
Poziom: 6
Zasięg: 0
Czas działania: 1 runda/poziom
Czas rzucania: 6
Obszar działania: sfera o promieniu 1,5 m
Rzut obronny: brak

Czar ten tworzy wokół rzucającego nieruchomą, lekko migoczącą, magiczną kulę, która chroni go przed czarami penetrującymi pierwszego, drugiego i trzeciego poziomu (tzn. obszar działania tego typu czarów nie obejmuje obszaru działania klosza niewrażliwości). Dotyczy to także zdolności wrodzonych i efektów działania artefaktów. Będąc pod wpływem działania klosza, mag może rzucać zaklęcia bez żadnych modyfikatorów ujemnych. Klosz może zostać zniszczony czarem Rozproszenie magii.

[Cespenar] Dobra ochrona...przed słabymi magami.
[Soulafein] A takich praktycznie nie ma, więc ... dziękujemy!
[Cromwell] Zaklęcie dobre, ale z haczykiem - możliwość rozproszenia III poziomowym czarem.

Ochrona przed magiczną energią
Poziom: 6
Zasięg: dotyk
Czas trwania: 1 tura/poziom
Czas rzucenia: 6
Obszar działania: 1 istota
Rzut obronny: brak

Rzucenie tego czaru daje 100% odporności na wszelkie ataki oparte na magii, takie jak Magiczne Pociski czy Plugawy Uwiąd Abi Dhalzima. Ochrona działa przez czas działania czaru lub do chwili gdy zostanie rozproszona.

[Cespenar] Niezwykle potężna ochrona magiczna ! - stwierdzi to każdy, kto choć raz znalazł się w brązowożółtym oparze Plugawego Uwiądu :-) ... POLECAM!
[Cromwell] Ja bym powiedział, że to sraczkowaty kolor ;-)))
[Soulafein] Chroni przed czarami, które zadają szczególnie duże obrażenia, więc warto często korzystać z oferowanych przez nie możliwości.

Ochrona przed magicznymi broniami
Poziom: 6
Zasięg: rzucający czar
Czas działania: 4 rundy
Czas rzucania: 1
Obszar działania: rzucający czar
Rzut obronny: brak

Czar ten zapewnia całkowitą odporność na ataki bronią magiczną. Wlicza się w to także broń pobłogosławioną lub zaklętą. Tego czaru nie można rzucić na kogoś odpornego na ataki zwykłą bronią, ani też chronionego Opończą, Ulepszoną opończą lub Całkowitą niewrażliwością. Z powodu krótkiego czasu rzucenia i działania tego czaru, czarodzieje zazwyczaj stosują go już w czasie walki by zapewnić sobie kilka rund bezpieczeństwa. Ochrona utrzymuje się przez czas działania czaru lub do chwili jego rozproszenia.

[Cespenar] Dobry sposób aby zabić klina przeciwnikom dzierżącym magiczną broń o znaczniejszej mocy. Jego wadą (dużą wadą) jest niemożność przedłużenia jego efektu.
[Cromwell] Teraz se możecie wywijać tymi magicznymi świecuszkami, You shitheads!..bwuhahehe... Pozwala dokonać rzezi magiem :) Szczególnie denerwujący czar, gdy używany przez Lisze.
[Soulafein] Świetne zaklęcie! Jeśli jakiś potężny mag z aktywną Ochroną przed Magicznymi Broniami wpadnie w środek nawet najlepszych wojaków, to może urządzić im niezłą rzeź... Pamiętajcie tylko, że ten czar NIE CHRONI przed zwykłą (niemagiczną) bronią!

Odchylenie czaru
Poziom: 6
Zasięg: 0
Czas działania: 3 rundy/poziom
Czas rzucania: 6
Obszar działania: rzucający czar
Rzut obronny: brak

Ten potężny czar sprawia, że czary rzucone na maga są pochłaniane. Dotyczy to czarów, których sumujące się poziomy wynoszą 10, w tym czarów rzucanych za pomocą zwojów i wrodzonych zdolności paramagicznych, ale nie dotyczy następujących przypadków: gdy obszar działania czaru nie jest skupiony na magu oraz gdy obszar działania jest nieruchomy (np. Zabójcza Chmura lub Śmierdząca Chmura). Jeśli czar rzucony jest bezpośrednio na maga, zostanie on wchłonięty. Warto pamiętać, że tak długo jak suma poziomów odchylonych czarów była mniejsza niż 10 (tzn. broniącemu się pozostał przynajmniej jeden poziom), następny rzucony czar (np. czar 3 poziomu) zostanie wchłonięty.. Przykładowo, pozostał tylko 1 poziom, a na czarodzieja zostaje rzucone zaklęcie 3 poziomu - zostanie ono wchłonięte, jednocześnie anulując działanie Odchylenia czaru. Na zaklęcie to nie działa rozproszenie magii.

[Cespenar] Analogicznie do swojego młodszego brata - zaklęcie to nie znajduje we mnie swojego sprzymierzeńca...
[Cromwell] Useless......
[Soulafein] Spać mi się chce!

Przeszywająca magia
Poziom: 6
Zasięg: pole widzenia
Czas działania: specjalny
Czas rzucenia: 6
Obszar działania: 1 istota
Rzut obronny: specjalny

Czar ten wywołuje dwa efekty. Po pierwsze, odporność magiczna ofiary zostaje zmniejszona o 1% na poziom czarodzieja. Po drugie, przerywa działanie jednego czaru ochronnego o poziomie 8 lub niższym. Na przykład jeśli czar ten rzuci czarodziej 15 poziomu, odporność magiczna ofiary spadnie o 15%, a ponadto przerwie jeden czar chroniący ofiarę. Zaklęcie Przeszywająca magia może zniszczyć następujące czary ochronne: Mniejsze odchylenie czaru, Mniejsze odbicie czaru, Odchylenie czaru, Odbicie czaru, Klosz niewrażliwości mniejszej, Niepodatność na czary, oraz Klosz niewrażliwości. Przed zaklęciem tym nie chroni odporność magiczna, ani żadne czary ochronne. Obniżenie odporności trwa przez 1 rundę na poziom czarodzieja.

[Cespenar] Bomba ! Ulepszona wersja Zmniejszenia Odporności - choć w nieco mniejszym stopniu redukuje odporność celu na magię, to jednak dużym jego plusem jest znoszenie ochrony magicznej ofiary. POLECAM !
[Cromwell] Naprawdę, jeden z najlepszych czarów w grze, GORĄCO POLECAM!
[Soulafein] Wyłom + Obniżenie Odporności = Przeszywająca Magia = 2 w jednym = genialne = masz więcej, a oszczędzasz piędniądze ... eee, to znaczy miejsca w księdze czarów. POLECAM!

__________________
POZIOM VII

[Cespenar] Zbliżamy się do coraz fajniejszych zaklęć...:-)
[Soulafein] I oddalamy się od niektórych badziewiastych, hurra!
[Cromwell] ...ale tez i coraz droższych, gdy kupowanych :(

Ochrona przed żywiołami
Poziom: 7
Zasięg: dotyk
Czas działania: 1 runda/poziom
Czas rzucania: 7
Obszar działania: 1 istota
Rzut obronny: brak

Czar ten trwa maksymalnie jedną rundę na poziom czarodzieja. Zmniejsza on o 75% obrażenia od ataków wszystkich żywiołów. Chroni przed ogniem, elektrycznością, zimnem, i to zarówno zwykłymi, jak i magicznymi. Ochrona utrzymuje się przez czas działania czaru lub do chwili jego rozproszenia.

[Cespenar] Jak już zdążyłem wspomnieć - teraz będzie coraz potężniej :-). To zaklęcie zasługuje na 5+ (i oficjalną POCHWAŁĘ wraz z Uściskiem Ręki :P)
[Cromwell] Bardzo przyjemnie się go używa, szczególnie, gdy mamy dzięki niemu z przedmiotami ponad 100 % odporności na dany żywioł: "Heal me, yes!, moreeeee!!!"
[Soulafein] Ja chyba jestem jakiś inny, ale w BG2 nie używałem tego czaru zbyt często... Rzadko potrzebna jest ochrona przed wszystkimi żywiołami. Co innego Tron Bhaala... choć tam też dość rzadko... Jak dla mnie to zaklęcie zasługuje na 5- (powinno być 100% ;).

Bicz ochronny Khelbena
Poziom: 7
Zasięg: 10 metrów
Czas działania: 3 rundy
Czas rzucania: 7
Obszar działania: specjalny
Rzut obronny: brak

W chwili rzucenia tego czaru ofiara traci jedno zaklęcie ochronne do 8 poziomu włącznie. W każdej kolejnej rundzie działania czaru rozproszeniu ulega kolejne zaklęcie. Bicz ochronny Khelbena działa na: Mniejsze odbicie czaru, Klosz niewrażliwości mniejszej, Niepodatność na czary, Klosz niewrażliwości, Mniejsze odchylenie czaru, Odbicie czaru, Tarczę przeciw czarom, Odchylenie czaru oraz Niewrażliwość na czary. W przypadku tego czaru, odporność celu na magię nie liczy się. Czar ten rozprasza zawsze zaklęcie ochronne najwyższego poziomu. Jeśli ofiarę chronią dwa czary tego samego poziomu, to jeden z nich zostanie wybrany losowo.

[Cespenar] Hmm...nie chciałbym tutaj obrażać Czarnokija, ale naprawdę nie udało mu się z tym zaklęciem. Prawda jest taka - co nam po zniesieniu AŻ jednego czaru, skoro wroga chroni dwadzieścia innych ? Już o wiele lepszy jest Wyłom...
[Cromwell] Zzzz......zzzzz.....zzz
[Soulafein] COOO? Przecież później co rundę, ten czar zdejmuje kolejną osłonę!!! Toż to cudowne! Chwała Khelbenowi i jego czarowi (ładnie powiedziałem, nie?)!

Odbicie czaru
Poziom: 7
Zasięg: 0
Czas działania: 3 rundy/poziom
Czas rzucania: 7
Obszar działania: rzucający czar
Rzut obronny: brak

Ten potężny czar odrzucający sprawia, że czary, których celem jest mag zostają odwrócone i skupiają się na pierwotnie rzucającym je magu. Dotyczy to czarów, których sumujące się poziomy wynoszą 12, na przykład 4 czary 3 poziomu, lub 1 czar 6 i 1 czar 5 poziomu itd. Dotyczy to także czarów rzucanych za pomocą zwojów i wrodzonych zdolności paramagicznych, ale nie dotyczy następujących przypadków: gdy obszar działania czaru nie jest skupiony na magu oraz gdy obszar działania jest nieruchomy (np. Zabójcza Chmura lub Śmierdząca Chmura. Jeśli czar rzucony jest bezpośrednio na maga, zostanie on odbity i zacznie działać na rzucającego czar. Warto pamiętać, że tak długo jak suma poziomów odbitych czarów była mniejsza niż 12 (tzn. broniącemu się pozostał przynajmniej jeden poziom), następny rzucony czar (np. czar 3 poziomu) zostanie odbity. Przykładowo, pozostał tylko 1 poziom, a na czarodzieja zostaje rzucone zaklęcie 3 poziomu - zostanie ono odbite, jednocześnie anulując działanie Odbicia czaru. Zaklęcie to nie chroni rzucającego przez rozproszeniem magii, ale nie jest przez nie negowane.

[Cespenar] Potężniejsza wersja serii zaklęć odbijających...a moje zdanie jest niezmienne :-)
[Cromwell] Jak już wcześniej wspomniałem, dobre, ale w praktyce ZA KRÓTKI czas działania.
[Soulafein] Moje też...

Opończa
Poziom: 7
Zasięg: 0
Czas działania: 4 rundy
Czas rzucania: 1
Obszar działania: rzucający czar
Rzut obronny: brak

Czar ten zapewnia całkowitą odporność na ataki bronią, za wyjątkiem broni o sile zaklęcia +3 lub większej. Czar ten jest niewiarygodnie skuteczny ale działa przez krótki czas. Z powodu krótkiego czasu rzucania i działania tego czaru najlepiej stosować go już w czasie walki by zapewnić sobie kilka rund bezpieczeństwa. Należy pamiętać, że tego czaru nie można stosować w połączeniu z Ochroną przed magicznymi broniami. Ochrona utrzymuje się przez czas działania czaru lub do chwili jego rozproszenia.

[Cespenar] Z uwagi na swój bardzo krótki czas działania - zaklęcie zdecydowanie traci na atrakcyjności...:-(
[Cromwell] Zostawiłbym sobie miejsce na inny czar...
[Soulafein] Ochrona przed Magiczną Bronią jest o niebo lepsza!

__________________
POZIOM VIII

Ochrona przed energią
Poziom: 8
Zasięg: dotyk
Czas działania: 1 runda na poziom
Czas rzucania: 8
Obszar działania: dotknięta istota
Rzut obronny: brak

Czar ten zapewnia 75% odporności na wszelkie ataki energetyczne, takie jak ogień, zimno, kwas, magia i elektryczność, zarówno magiczne jak i nie magiczne, na przykład czary, bronie, różdżki, zionięcia potworów itd. Nie chroni jednak w ogóle przed atakami fizycznymi i broniami stworzonymi przez czary, takimi jak Duchowy młot czy Zaklęta broń. Ochrona utrzymuje się przez czas działania czaru lub do chwili jego rozproszenia.

[Cespenar] Manifestacja Szkoły Odrzucania w najczystszej postaci. POLECAM !
[Cromwell] Wypróbuj i osądź.
[Soulafein] Tak, to jest naprawdę niezłe...

Przebicie tarczy
Poziom: 8
Zasięg: pole widzenia
Czas działania: natychmiastowy
Czas rzucenia: 8
Obszar działania: specjalny
Rzut obronny: brak

Czar ten przypuszcza gwałtowny atak na magiczne osłony wrogiego czarodzieja. Odporność magiczna celu zostaje obniżona o 10% +1% na poziom rzucającego czar. Następnie Przebicie tarczy przerywa jeden czar ochronny dowolnego poziomu. Jeśli na przykład czar ten rzuci czarodziej 15 poziomu, ofiara straci 25% odporności magicznej i przerwie jeden czar ochronny. Przebicie tarczy działa na: Mniejsze odchylenie czaru, Klosz niewrażliwości mniejszej, Niepodatność na czary, Klosz niewrażliwości, Mniejsze odbicie czaru, Tarcza przeciw czarom, Odbicie czaru, Niewrażliwość na czary oraz Pułapka na czary. Odporność celu na magię nie może powstrzymać tego czaru. Obniżenie odporności magicznej trwa przez jedną rundę na poziom czarodzieja. Czaru tego czaru nie można rozproszyć.

[Cespenar] Kolejne, najmocniejsze już - tak lubiane przeze mie zaklęcie :-)
[Cromwell] Pozycja MUSISZ MIEĆ!!! Przynajmniej warto mieć :-P
[Soulafein] Ten czar też lubię, ale podkreślam, że Ochronny Bicz jest także świetny...

Ulepszona opończa
Poziom: 8
Zasięg: 0
Czas działania: 4 rundy
Czas rzucania: 1
Obszar działania: rzucający czar
Rzut obronny: brak

Czar ten zapewnia całkowitą odporność na ataki bronią, za wyjątkiem broni o sile zaklęcia +4 lub większej. Czar ten jest niewiarygodnie potężny chociaż działa przez krótki czas. Z powodu krótkiego czasu rzucenia i działania tego czaru najlepiej stosować go już w czasie walki kiedy kilka sekund może stanowić różnicę między życiem a śmiercią. Należy pamiętać, że tego czaru nie można stosować w połączeniu z Ochroną przed magicznymi broniami. Ochrona utrzymuje się przez czas działania czaru lub do chwili jego rozproszenia.

[Cespenar] Na cóż mi Potęga tego zaklęcia - skoro zanim zdążę się nią pochwalić - znika ? :-)
[Soulafein] Trzeba więc uciec zanim zniknie albo ukatrupić w tym czasie wrogów!
[Cromwell] Odżałowałbym już moc dla przynajmniej zwiększonej długości działania, wyrok brzmi: NIE!

__________________
POZIOM IX

[Cespenar] Oto, co potrafią zaklęcia ! Prawdziwa moc i potęga magii...aż miło popatrzyć - a jeszcze milej samemu skosztować :-)
[Cromwell] Niekiedy lepiej nie kosztować, gdyż skutki mogą być bolesne :|

Całkowita niewrażliwość
Poziom: 9
Zasięg: 0
Czas działania: 4 rundy
Czas rzucania: 1
Obszar działania: rzucający czar
Rzut obronny: brak

Czar ten zapewnia całkowitą odporność na ataki bronią, za wyjątkiem broni o sile zaklęcia +5 lub większej. Czar ten jest niewiarygodnie potężny, chociaż działa przez krótki czas. Z powodu krótkiego czasu rzucenia i działania tego czaru najlepiej stosować go już w czasie walki, kiedy kilka sekund może stanowić różnicę między życiem a śmiercią. Należy pamiętać, że tego czaru nie można stosować w połączeniu z Ochroną przed magicznymi broniami. Ochrona utrzymuje się przez czas działania czaru lub do chwili jego rozproszenia.

[Cespenar] Obiecuję, że teraz może być już tylko lepiej. A to zaklęcie odrzucam z powodu jego niepraktycznie krótkiego czasu działania...
[Soulafein] Hmmm, ale w przypadku tego zaklęcia, to się zgodzić nie mogę... Cztery rundy dla potężnego czarodzieja to czas, w którym potrafi się on rozprawić z niejednym wrogiem.
[Cromwell] Ehh...aż się łezka kręci w oku, jak na to patrzę. Ta wersja jest całkiem przydatna.

Pułapka na czary
Poziom: 9
Zasięg: 0
Czas działania: 1 runda/poziom
Czas rzucenia: 9
Obszar działania: rzucający czar
Rzut obronny: brak

Ten potężny czar tworzy magiczną barierę ochronną wokół czarodzieja. Każde zaklęcie, które trafi w barierę zostaje przez nią wchłonięte - dzięki temu czarodziej przypomina sobie poprzednio rzucony czar. Na przykład: czarodziej osłania się pułapką na czary i zostaje trafiony Płomienną strzałą (czar 3 poziomu). Odzyskuje dzięki temu trzy poziomy czarów - przypomina sobie jeden czar do 3 poziomu. Pułapka na czary chroni przed atakami o łącznej mocy 30 poziomów (np. dziesięć Płomiennych strzał lub pięć Palców śmierci). Pułapka może wchłonąć czar dowolnego poziomu, od pierwszego do dziewiątego.

[Cespenar] Heh...czysta Moc ! Bardzo dobre, jednak trzeba wtedy wypchnąć naszego drużynowego maga na front...
[Cromwell] Doskonały czar, chyba nie ma lepszego z tej szkoły magii.
[Soulafein] Doprawdy jest to niezwykle potężny czar. A całą pełnią pokazuje w pojedynkach mag vs. mag.

Uderzenie czaru
Poziom: 9
Zasięg: pole widzenia
Czas działania: natychmiastowy
Czas rzucania: 5
Obszar działania: 1 istota
Rzut obronny: brak

Po rzuceniu tego czaru na wybraną istotę, spowoduje on rozproszenie wszelkich magicznych osłon ją chroniących, włączając w to następujące zaklęcia: Mniejsze odbicie czaru, Klosz niewrażliwości mniejszej, Niepodatność na czary, Klosz niewrażliwości, Mniejsze odchylenie czaru, Odbicie czaru, Tarcza przeciw czarom, Odchylenie czaru, Niewrażliwość na czary, oraz Pułapka na czary. Odporność celu na magię nie może powstrzymać tego czaru.

[Cespenar] Niszczy wszystkie osłony magiczne...hmmm - całkiem nieźle :-)
[Cromwell] Hmmm...czar niebezpieczny dla przeciwnika, gdy użyty na wrogim magu [szczególnie Liszu].
[Soulafein] Czy można mocniej przyłożyć wrogiemu magowi?

Uwięzienie
Poziom: 9
Zasięg: dotyk
Czas działania: stały
Czas rzucania: 9
Obszar działania: 1 istota
Rzut obronny: brak

Po rzuceniu tego zaklęcia i dotknięciu ofiary, zostaje ona uwięziona w małej kuli i pogrzebana głęboko pod powierzchnią ziemi. Pozostanie tam do chwili rzucenia na nią odwróconej wersji tego czaru: Uwolnienia. W innym przypadku, ofiara pozostanie tam do końca istnienia ziemi, co jest dość przerażającą perspektywą. Jeśli na obszar uwięzienia rzuci się czar Uwolnienie, ofiara pojawi się tam gdzie stała. Na zaklęcie to nie ma żadnego rzutu obronnego, a rozproszenie magii nie uwolni tak schwytanej istoty.

[Cespenar] Pojawiam się i znikam, pojawiam się i znikam....:-)
[Cromwell] Pamiętaj, że się pojawisz jak ktoś Cię "uratuje" zaklęciem Uwolnienie :-P Używać tylko w ostateczności!
[Soulafein] Fajnie, uwięzisz gościa razem z ekwipunkiem. Oprócz EXP nie masz, więc korzyści materialnych. W sumie - tylko dla zdesperowanych.

Uwolnienie
Poziom: 9
Zasięg: specjalny
Czas trwania: natychmiastowy
Czas rzucenia: 9
Obszar działania: specjalny
Rzut obronny: brak

To jest przeciwieństwo czaru Uwięzienie. Kiedy jakaś istota zostaje Uwięziona, zostaje schwytana w kulę znajdującą się głęboko pod powierzchnią ziemi. Jeśli czar ten zostanie rzucony na obszarze w którym uwięziono istotę, spowoduje natychmiastowe jej uwolnienie. Istota pojawi się dokładnie w miejscu w którym stała w chwili uwięzienia. Czar ten przerywa też działanie Labiryntu i sprowadza z powrotem wszelkie postacie schwytane w labirynty sfer.

[Cespenar] No tak - strzeż się Kangaxx ! :-)
[Cromwell] BARDZO potrzebny, gdy walczymy z naprawdę potężnymi wrogami, posiadającymi przeciwniczkę owego zaklęcia.
[Soulafein] O tak Kongaxx! Niech tylko wyjdę z tej kulki, to jak ci pociągnę z Krasomira...

I tak oto dotarliśmy do następnego działu naszej starożytnej biblioteki. A zaczerpniemy tutaj wiedzy to szkole magii jaką są...